Ariile curriculare

Pornind de la observatiile sale, Dr. Maria Montessori a elaborat materiale, tehnici si arii curriculare specifice, care il ajuta pe fiecare copil sa isi atinga potentialul maxim. Astfel, exista 5 arii curriculare specifice invatamantului Montessori:

1. Viata practica
Copiii au un imbold natural de a lua parte la activitatile zilnice ale vietii de familie. Sarcini simple pentru adulti devin activitati fascinante pentru copil anagajandu-l in procesul de acumulare a aptitudinilor practice. Activitatile de viata practica il ajuta pe copil sa isi coordoneze miscarile, sa fie constient de mediul inconjurator, sa devina independent, ordonat si responsabil.

Activitatile de viata practica includ:
• Activitati preliminare – il ajuta pe copil sa isi perfectioneze coordonarea miscarilor si il pregatesc pentru activitati mai complexe (folosirea lingurii pentru a muta malaiul dintr-un castron intr-altul, turnarea apei in pahar, etc.)
• Activitati legate de mediul inconjurator – il ajuta pe copil sa invete sa respecte sis a ingrijeasca obiectele si spatial in care traieste si invata (curatarea legumelor, stoarcerea portocalei, lustruirea pantofilor, spalarea mesei, maturatul, etc.)
• Ingrijirea propriei persoane – copilul invata regulile de baza ale igienei personale (spalarea mainilor, suflatul nasului, imbracare/dezbracare, nutritie, etc.)
• Respectul pentru ceilalti, politetea – copilul dobandeste aptitudini sociale (mersul frumos, comunicarea, bunele maniere, punerea mesei, comportamentul fata de musafiri, etc.)

2. Dezvoltare senzoriala
Materialele si activitatile din aceasta arie permit copiilor sa isi urmeze tendinta naturala de a clasifica impresiile senzoriale si de a le sorta in functie de marime, forma, culoare, senzatie tactila, sunet si greutate. Fiecare material senzorial pune în evidenţă o calitate definită, izoland-o si eliminând celelalte diferenţe. Astfel, cutiile sonore au toate aceeaşi mărime, aceeaşi formă, aceeaşi culoare şi sunt făcute din acelaşi material; ele diferă doar prin sunetele pe care copilul le aude când le mişcă.

3. Matematica
Activitatile matematice ajuta copilul sa invete concepte abstracte manipuland obiecte concrete. Fiecare activitate izoleaza o anumita notiune care este integrate apoi in alte activitati pentru a pune baze solide explorarilor aritmetice ulterioare. Activitatile matematice initiale include numararea pana la 10 (secventa, cantitate, symbol, combinatii, aritmetica), urmand apoi numerele pana la 20, pana la 100, introducerea in sistemul zecimal, operatiile de adunare, scadere, inmultire si impartire.

4. Dezvoltarea limbajului
In viata unui copil exista o perioada specifica in care acesta, in mod natural si spontan, este capabil de a-si dezvolta limbajul in mod inconstient. Utilizand materialul Montessori, educatorul il ajuta indirect pe copil sa-si imbogateasca si sa-si perfectioneze limbajul. Exercitiile de limbaj ii ajuta pe copii sa invete sa citeasca si sa scrie, si sa constientizeze sensul cuvintelor.

5. Stiinte si activitati culturale
Un element important in dezvoltarea personalitatii copilului este contactul propriu zis cu realitatea si capacitatea lui de a se implica efectiv in aceasta realitate. Libertatea de care se bucura copilul in mediul special creat ii permite sa experimenteze, sa observe, si sa manipuleze, sa exploreze, sa perceapa, sa descopere si sa clasifice.

Cand Maria Montessori vorbeste despre stiintele naturale, ea nu se refera numai la cunoasterea fenomenelor naturale, cat mai degraba la o relatie lautrica cu natura. Prin intermediul lectiilor de arta, copilul invata despre cultura sa. In cadrul acestei arii curriculare, copiii beneficiaza de lectii despre istorie, geografie, biologie, arta, muzica.